Kilometerstand automatisch registreren
Aan de slagHoe schrijf je een zakelijke auto af voor de Belastingdienst?
In dit artikel
- Wat is afschrijven?
- Hoe bereken je de afschrijving op je auto?
- Wat zijn de aanschafkosten?
- Wat is de restwaarde en hoe bereken je deze?
- Hoe bereken je de vermoedelijke gebruiksduur in jaren?
- Verschillende methodes voor het berekenen van de afschrijving op je auto
- Fiscale regels en belastingheffing bij privégebruik van de auto van de zaak
- Wat is afschrijven?
- Hoe bereken je de afschrijving op je auto?
- Wat zijn de aanschafkosten?
- Wat is de restwaarde en hoe bereken je deze?
- Hoe bereken je de vermoedelijke gebruiksduur in jaren?
- Verschillende methodes voor het berekenen van de afschrijving op je auto
- Fiscale regels en belastingheffing bij privégebruik van de auto van de zaak
Wat is afschrijven?
De kosten die je maakt voor je bedrijf, mag je meestal meteen aftrekken van je winst. Maar afschrijven betekent het dat je de kosten van een bedrijfsmiddel (bijvoorbeeld je auto) niet in één keer aftrekt van je opbrengsten, maar dat je dat verdeelt over meerdere jaren.
Je doet dat omdat je het bedrijfsmiddel ook meerdere jaren gebruikt voor je werk. Bij bedrijfsmiddelen kun je bijvoorbeeld denken aan een auto, machine, gereedschap, etcetera. Elk jaar trek je een stukje van de aanschafwaarde van die bedrijfsmiddelen af van je opbrengsten. Zo geef je beter weer wat het bedrijfsmiddel écht kost per jaar. Alleen als de auto minder dan € 450 heeft gekost mag je het hele bedrag meteen aftrekken.
Gaat het om een auto op zonne-energie of waterstof? Dan kan je misschien wel versneld afschrijven. Meer informatie vind je brochure en milieulijst 2025 van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

Kilometerregistratie wordt gemakkelijk gemaakt
Vertrouwd door miljoenen bestuurders
Automatiseer je rittenregistratie Automatiseer je rittenregistratie

Automatische kilometerregistratie en rapporteren conform de Belastingdienst.
Gratis aan de slag Gratis aan de slagHoe bereken je de afschrijving op je auto?
Om een bedrijfsmiddel zoals je auto te kunnen afschrijven, moet je eerst berekenen welk bedrag je jaarlijks mag afschrijven. Je kunt dat bedrag berekenen op basis van de aanschafkosten, de restwaarde en de geschatte gebruiksduur in jaren.
Wat zijn de aanschafkosten?
De aanschafkosten zijn de kosten die je hebt betaald voor het bedrijfsmiddel, ongeacht of je deze nieuw of tweedehands hebt gekocht. Je mag hierbij ook de installatiekosten rekenen.
Eventuele kortingen en subsidies die je hebt gekregen, tel je ervan af, ook als je deze kortingen of subsidies later hebt ontvangen. Let erop dat je maximaal 20% op de aanschafkosten van het bedrijfsmiddel mag afschrijven. De aftrekbare btw neem je ook niet mee.
Wat is de restwaarde en hoe bereken je deze?
De restwaarde is de waarde die het bedrijfsmiddel nog heeft op het moment dat je het niet meer gebruikt voor je onderneming.
Voor het bepalen van deze waarde, kun je het beste overleggen met de leverancier van het bedrijfsmiddel, omdat deze vaak kan schatten hoeveel het middel nog waard is na verloop van tijd.
Hoe bereken je de vermoedelijke gebruiksduur in jaren?
Bij de vermoedelijke gebruiksduur dien je na te denken over de economische levensduur van het bedrijfsmiddel. Dat wil zeggen: wanneer het bedrijfsmiddel economisch geen nut meer heeft voor je onderneming? Het kan zijn dat het middel technisch nog wel in goede staat is.
Verschillende methodes voor het berekenen van de afschrijving op je auto
Er zijn meerdere methodes voor het berekenen van de afschrijvingskosten van je auto. De meest gebruikte methode is de lineaire methode.
Lineair afschrijven
Bij de lineaire methode schrijf je een vast percentage af van het verschil tussen de aanschafkosten en de restwaarde, aan de hand van de volgende formule:
afschrijving per jaar = (aanschafkosten - restwaarde) : vermoedelijke gebruiksduur.
Een voorbeeld is:
- Je koopt een auto. De aanschafprijs is € 30.000 en je vermoedt dat je auto 10 jaar economisch nut voor je heeft.
- De restwaarde na 10 jaar is € 5.000.
- De berekening luidt dan als volgt: (€ 30.000 - € 5.000) : 10 = € 2.500 per jaar.
Gebruik je de auto maar een deel van het jaar omdat je deze later in het jaar hebt gekocht, dan mag je alleen dat deel afschrijven.
- Stel dat je de auto op 1 oktober koopt, dan luidt de berekening: 3/12 x € 2.500 = € 625 voor het eerste jaar.
Verkort lineair afschrijven
Rijd je als ondernemer veel kilometers? Dan kun je ervoor kiezen om je auto in een kortere tijd af te schrijven. Je dient dan wel rekening te houden met de jaarlijkse grens van 20% van de aanschafwaarde.
Na drie jaar zou je dan maximaal 60% kunnen afschrijven. Maar als je veel rijdt kan het zo zijn dat je echte afschrijving 75% is.
Verkoop je na drie jaar je zakelijke auto? Dan heb je een hogere fiscale boekwaarde dan de restwaarde en ontstaat er een boekverlies dat je alsnog mag aftrekken van je winst.
Willekeurig afschrijven
Als je als ondernemer nog recht hebt op startersaftrek, dan mag je je auto willekeurig afschrijven. Je bepaalt dan zelf wanneer je de totale afschrijvingskosten aftrekt.
Verdien je bijvoorbeeld weinig in het eerste jaar van je onderneming, maar veel in het tweede jaar? En wil je niet te veel belasting betalen? Dan kan je ervoor kiezen om in het eerste jaar niets af te schrijven en in het tweede jaar meer.
Je bepaalt op deze manier zelf wanneer het afschrijven je het beste uitkomt. Je dient uiteindelijk wel het volledige bedrag af te schrijven.
Fiscale regels en belastingheffing bij privégebruik van de auto van de zaak
Naast de afschrijving op je auto moet je ook rekening houden met de fiscale gevolgen van privégebruik. Heb je een auto van de zaak die je ook privé gebruikt, dan geldt in veel gevallen de ‘bijtelling’. Hierbij wordt een vast percentage van de cataloguswaarde van de auto bij je winst of inkomen opgeteld. Het percentage hangt af van het type auto en het aantal privékilometers.
De bijtelling is bij ondernemers die onder de regels van de inkomstenbelasting vallen, altijd gemaximeerd tot de daadwerkelijke kosten van de auto. Zo betaal je dus nooit meer belasting dan het voordeel dat je hebt van het privégebruik.
Voor een directeur-grootaandeelhouder (DGA) die een auto van de eigen BV gebruikt, gelden dezelfde regels als voor werknemers. De Belastingdienst beoordeelt echter vaak kritisch of een auto werkelijk uitsluitend zakelijk wordt gebruikt wanneer dat wordt opgegeven. Meer informatie vind je op de pagina 'Privégebruik auto’ van de Belastingdienst.
Wil je weten welke kosten je als zzp’er nog meer kunt aftrekken van de belasting? Lees dan eens ons artikel over slimme aftrekposten voor zzp’ers.

Klaar met handmatig je kilometerstanden bijhouden?
Moeiteloos. Belastingconform. Bevrijdend.
Populaire berichten
- Moet u een app gebruiken om uw kilometers bij te houden?
- Hoe trek je je kilometer- en reiskosten af bij de Belastingdienst?
- Autovergoeding en mobiliteitsbudget voor werknemers
Gerelateerde berichten
Onbelaste Reiskostenvergoeding voor 2024
Laatste update: 20 februari 2024 - 2 gelezen minuten
Hogere onbelaste reiskostenvergoeding in 2024. Wat betekent dit voor jou en voor verschillende werksituaties?
Kilometervergoeding voor zzp’ers
Laatste update: 1 maart 2024 - 2 gelezen minuten
Als freelancer moet u misschien vaak (potentiële) klanten bezoeken, klanten ontmoeten, of op het kantoor van een klant werken...
Belastingdienst kilometervergoeding 2025
Laatste update: 2 januari 2025 - 2 gelezen minuten
Bekijk de kilometervergoeding voor 2025 en hoe je deze gebruikt als werknemer, werkgever of zzp’er.